Ştiri   India, Buletin Economic per 4-9 ian 2016

Buletin saptamanal privind evolutii economice pe spatiul indian, perioada 4-9 ian 2016

INDIA - BULETIN ECONOMIC PERIOADA 04 - 09 IAN 2016

 

ECONOMIE: premise pentru dezvoltarea bilaterala

Indicele care masoara productivitatea a scazut sub nivelul 50.

Indicele indian de productivitate (PMI ) a scazut sub cota de 50, pentru prima data in mai mult de doi ani, datorita scaderi comenzilor noi contractate. Valoarea PMI pentru perioada octombrie – decembrie 2015 este de 49,8,fata de 50,2 in iulie-septembrie 2015. Scaderea este atribuita si efectelor recentelor inundatii din zona de sud a Indiei, care au perturbat zone mari industriale. Alte indicii ale scaderii PMI sugereaza agravarea ratei comenzi – stocuri si a micsorarii marjelor de profit. Un lucru imbucurator il constituie totusi faptul ca noile comenzi dedicate exportului s-au inmultit, dar intr-un ritm lent. In ceea ce priveste sectoarele se inregistreaza o crestere a productiei  la bunurile de larg consum, in timp ce bunurile intermediare au inregistrat scaderi consistente. Scaderea Indicelui PMI este foarte probabil sa se reflecte in incetinirea cresterii PIB-ului Indiei. Citirea indicelui se raporteaza la cota de 50, inregistrarile care se afla peste nivelul 50 indica o crestere a productivitatii, iar cele sub 50 indica o contractie. Situatia prezenta se poate reflecta negativ si in relatia economica bilaterala, prin scaderea achizitiilor din Romania a unor marfuri necesare in fluxul de fabricatie al produselor finite, destinate pietei locale indiene.

 

Proiect de lege fiscala - negocieri pentru aprobarea in Parlament a legii taxelor si impozitelor.

In incercarea de a implementa noua Lege a taxelor si impozitelor, care ar avea un impact esential pentru economia indiana, partidul de guvernamant a purtat noi negocieri cu opozitia in scopul trecerii in Parlament a acestei legi. In camera superioara a Parlamentului, partidul de guvernamant este in minoritate si astfel incercarile de a trece aceasta lege s-au lovit de un esec, datorita votului negativ al opozitiei. In acest context reprezentantii guvernului au afirmat ca sunt dispusi sa ia in considerare solicitarea opozitiei, ca prevederile privind taxa de 1% reprezentand taxa de intrare, (entry tax) sa fie eliminate. Taxa de intrare se refera la bunurile care sunt produse intr-o zona statala si apoi sunt vandute in alt stat al Indiei. In cazul in care produsul se vinde in statul de productie, atunci nu se mai percepe acasta taxa. Aeasta taxa se comporta ca o taxa pe import si este discriminatorie pentru produsele fabricate in interiorul tarii, astfel ca opozitia a pledat pentru inlaturarea ei. In ceea ce priveste impunerea unei limite maxima a ratei taxelor de 18%,o alta conditie impusa de opozitie,  reprezentantii guvernului au afirmat ca nu sunt de acord cu aceasta propunere Pentru anumite produse de lux sunt prevazute in noua lege taxe la nivelul de  40% (high rate). Aprobarea noii Legi a Taxelor si Impozitelor are relevanta pentru mediul economic local, dar si pentru relatiile Indiei cu mediul de afaceri extern, care va putea decide pe baza climatului fiscal predictibil si transparent, sa deschida reprezentante sau unitati de productie in India  Pentru relatia bilaterala este importanta aceasta lege, deoarece va da posibilitatea firmelor romanesti sa considere India  o piata stabila unde afacerile pot fi derulate in siguranta, incurajand comertul sau crearea de societati mixte. 

 

Guvernul a propus relaxarea normelor pentru importul de produse alimentare.

In vederea obtinerii unei comisionarii vamale rapide si transparente a produselor alimentare din import, (inclusiv produse din categoria suplimenti si neutraceutice)  guvernul indian a decis sa renunte la prelevarea aleatoare de mostre pentru analize, in momentul intrarii acestora in tara. Aceste produse erau supuse unei analize prin prelevare de esantioane care avea loc la vama de intrare a produsului.. Numai pentru produse considerate periculoase pentru sanatate, identificate pe baza unor parametrii de risc, se vor preleva mostre si se vor efectua analize de acum incolo. Decizia este in conformitate cu standardele internationale care prevad facilitarea comertului intre tari, prin acordare de comisionare vamala  rapida pentru produse care nu prezinta riscuri asupra sanatatii. In cazul unor produse cu risc ridicat asupra sanatatii, autoritatile vamale vor insera in sistemul lor anumiti parametrii, iar la esantionarea acelor produse se va analiza incadrarea in acesti parametrii. Aceasta decizie intra in vigoare incepand cu 1 martie 2016, data la care autoritatile vamale vor implementa sisteme care vor prevede  produsele cu risc ridicat. Pentru exportatorii romani care deruleaza livrari de produse alimientare in India, aceasta decizie este incurajatoare, contribuind in perioada urmatoare la stimularea exporturilor.

 

Evolutii sectoriale

Industria de aparare

Autoritatile indiene au aprobat schimbari de politica-cheie in domeniul productiei de Aparare, care sunt menite sa dea prioritate echipamentelor de aparare produse si asamblate la nivel local. De asemenea, se acorda prioritate finantarii sectorului privat pentru cercetare si dezvoltare.in industria de aparare. Consiliul National pentru Achizitii in industria de aparare (DAC) a aprobat schimbari in Procedura de achizitii a echipamentelor de aparare prin introducerea unei noi categorii pentru produsele fabricate in India. Conform noilor modificari, s-a stabilit ca in categoria produselor fabricate in India, minim 40% din componente trebuie sa aiba provenienta locala. De asemenea, Consiliul a revizuit clauza de compensare « defence offset » care se va aplica pentru contractele in valoare de peste 2000 crore rupee, fata de prevederile precedente care stipulau 300 crore rupee, Aceasta clauza prevede ca orice productor de echipamente de aparare strain, care primeste o comanda de la guvernul indian in valaore de minim  300 crore rupee, trebuie sa ia in calcul ca in proportie de 30% din valoarea comenzii, sa fie alocata componentelor fabricate in India.  In noua prevedere, comanda trebuie sa depaseasca 2000 crore rupee (aprox 300 mil Euro). In aceste conditii se incurajeaza productia locala, iar firmele straine sunt stimulate sa intre in parteneriate cu mediul local pentru deschiderea de unitati de productie locale. Guvernul indian estimeaza ca intr-o perioada de 10 – 15 ani, aceasta clauza va avea o contriibutie de 15 mild USD, la productia de aparare locala. Firmele romanesti din industria de aparare ar trebui sa vizeze si sa cerceteze mai indeaproape piata indiana, care are un potential imens. Nominalizarea unui agent pe piata indiana, ar contribui semnificativ la patrunderea produselor romanesti in acest domeniu. De asemenea, se poate avea in vedere  transferarea in India a unor unitati de productie sau de asamblare, in baza unei strategii de dezvoltare si extindere pe noi piete.

Relatii Internationale

OMC

India a pledat in cadrul OMC pentru acordul de facilitare a comertului (TFA) in domeniul serviciilor,  avand in vedere faptul ca acest sector are un potential imens si contribuie in mod semnificativ la economia tarii. TFA pentru servicii se refera pe langa altele si la un regim liberalizat de vize, cum ar fi vize cu intrari multiple, calatorie fara viza pentru turistii straini si vize pe termen lung pentru comunitatea de afaceri. La reuniunea ministeriala a OMC de la Nairobi, ministrul industriei si comertului dna Nirmala Sitharaman a declarat ca liberalizarea comerțului cu servicii, in special in modurile 1 si 4, trebuie sa figureze cu prioritate pe ordinea de zi a OMC. India sprijina si impulsioneaza puternic pentru convenirea unui pact comercial cuprinzator  in sectorul serviciilor, un domeniu cheie pentru India, Sectorul serviciilor este de asemenea un punct principal in cadrul discutiilor purtate de India cu partenerii sai cu care se afla in negocieri pentru convenirea unor Acorduri de liber schimb, cum este cazul  cu UE sau Canada. Daca se va conveni, in perioada urmatoare, un Acord de comert liber cu UE, atunci acesta va avea efecte pozitive si pentru relatia economica bilaterala romano-indiana, prin dezvoltarea comertului cu produse si servicii, dar si prin impulsionarea cooperarii economice.

Data publicării: 15/01/2016
BPCE New Delhi

Taguri: India, buletin economic.



Bookmark and Share