Ştiri   India, Buletin economic 02-06 mai 2016

actualitata economica de pe spatiul indian in perioada 2 - 6 mai 2016

Buletin Economic – India,

02 – 06 mai 2016


ECONOMIE: premise pentru dezvoltarea bilaterala

Investitiile straine directe in India inregistreaza rezultate bune in 2015

In anul 2015 investitiile straine directe din India au inregistrat cresteri substantiale fata de anul precedent, apropindu-se in termeni de procentaj ai PIB-ului de cele din China. Astfel investitiile straine directe in India au crescut de la 1,7% din PIB in 2014, la 2,1% din PIB in 2015, fiind apropiate de valorile din China care au inregistrat 2,3% din PIB. Rezultatele bune inregistrate de India in ceea ce priveste investitiile se datoreaza atat reformelor de liberalizare intreprinse de guvern, cat si rezultatelor remarcabile inregistrate de economia indiana, in ultimii doi ani. In plus companiile de rating internationale prognozeaza pentru India o mentinere a trendului ascendent de crestere a economiei si pentru urmatorii ani, cu cresteri prevazute a se situa in jurul valorii de 8%. In comparatie cu China, unde cresterea economica isi incetineste ritmul coroborata cu cresterile salariale ale fortei de munca, India se prezinta in continuare ca destinatie atractiva pentru marile firme si corporatii internationale, iar guvernul indian face un lobby intens pe langa acestea pentru deschiderea de unitati de productie si efectuarea de transfer de tehnologie moderna.

 

 

Politici economice

Banca Centrala a Indiei intentioneaza sa simplifice procedura de inregistrare a firmelor financiare non-bancare.

Guvernatorul adjunct al Bancii Centrale a Indiei, R. Gandhi a afirmat ca in scopul de a imbunatati procesul pentru derularea afacerilor in India, Banca intentioneaza sa simplifice si sa rationalizeze procedeul de inregistrare a noilor companii financiare non-bancare. Astfel noul formular care va fi completat de solicitanti va fi mai simplu, mai scurt si numarul de documente solicitate va fi redus la jumate. Procedura va putea fi desfasurata online, ceea ce va conferi o transparenta si rapiditate marita. Banca Centrala a Indiei a propus de asemenea, o cerință de capital minim de Rs 2 crore si a promis un cadru de reglementare simplificat pentru companiile de creditare « peer-to-peer » (P2P).  P2P sunt platforme de portal on-line, operate de companii de IT care aduc debitorii si creditorii impreuna pentru a efectua tranzactii. Pentru moment nu exista date credibile disponibile cu privire la totalul imprumuturilor acordate prin intermediul platformelor P2P în India, insa numarul de astfel de companii se afla in crestere semnificativa.

 

Relatii Internationale

UE-India

In aceasta saptamana oficiali ai Ministerului Indian de Externe au mentionat ca vizita in India a presedintelului Parlamentului European, Martin Schulz este confirmata pentru luna iunie a.c. Vizita are loc la doar cateva luni de la Summitul UE – India (desfasurat la 30 martie la Bruxelles) iar pe agenda de lucru figureaza ca punct principal, necesitatea reluarii negocierilor pentru Acordul de Comert Liber si de Investitii dintre UE si India. Negocierile pentru acest Acord au demarat in urma cu 9 ani, dar incepand cu anul 2013 practic discutiile au fost inghetate. Partea europeana insista in reluarea negocierilor, iar aceste actiuni consecutive tind sa demonstreze vointa politica a celor doua parti pentru a identifica solutii de deblocare a negocierilor si convenirea unei variante convenabile ambelor parti. Cu prilejul vizitei demnitarului european se cladeste calea pentru o runda oficiala de negocieri

 

 

Evolutii sectoriale

Otel

Decizia recenta a Indiei de a impune un pret minim la import (“minimum import price) pentru anumite produse din otel a fost contestata in cadrul organizatiei OMC de catre mai multe tari din care amintim: Japonia, Uniunea Europeana, Corea de Sud, Australia si Canada, argumentand ca aceasta regula contravine legislatiei comerciale multilaterale. Tarile respective critica de asemenea si recentele taxe de salvgardare impuse de India, care se adreseaza tot unor produse din otel. Amintim ca India a impus un pret minim la import ce variaza intre 341 USD si 752 USD/tone, pentru 173 produse din otel, incepand cu luna februarie 2016. Aceste masuri au fost luate ca urmare a majorarii importurilor de otel cu 25,6% in anul 2015/16 atingand 11,71 mil tone, in comparatie cu anul financiar precedent cand s-au inregistrat importuri in cantitate de 9,32 mil tone. Urmare acestor plangeri depuse la OMC, India va trebui sa formuleze un raspuns oficial pentru a argumenta aceste masuri. Intre timp, Inalta Curte din New Delhi a emis o declaratie prin care se stipuleaza ca importatorii de otel pot sa introduca produse din otel in tara cu conditia sa plateasca diferenta intre pretul minim de import si pretul contractat cu partenerii. Daca se face dovada acestor plati, atunci bunurile vor putea fi scoase din vama. Totusi aceasta decizie a fost contestata de Asociatia Indiana a Producatorilor de Sarma din Otel care asteapta o decizie definitiva. Aceste masuri starnesc controverse in sensul ca producatorii indieni de otel saluta aceasta initiativa luata de fapt la solicitarea industriei locale, in timp ce alte asociatii indiene care reprezinta interesele unor fabricanti de produse din otel, considerata ca decizia va inrautati vanzarile de produse finite indiene.

 

Tot in contextul evolutiilor de pe piata otelului in India, Uniunea Europeana a amenintat ca va impune noi tarife vamale la importurile de otel inoxidabil din India, argumentand ca producatorii europenei se vor confrunta cu o competitie neloiala, ca rezultat al subventiilor acordate de India producatorilor sai. Comisia Europeana a declansat o ancheta pentru a determina daca va re-impune o taxa suplimentara de 4% importurilor din India de bare si tije din otel inoxidabil, folosite in industria auto, industria de echipamente medicale si industria de electrocasnice. UE a aplicat o taxa suplimentara pentru importurile de produse din India in anul 2011, ca urmare a cresterii cotei de piata a produselor indiene pe piata europeana la 11,8% in 2010 fata de 10,4 in 2009. La aceea vreme produsele indiene beneficiau de taxe suplimentare la export acordate de guvernul indian, in baza reglementarilor din politica indiana de comert exterior. Solicitarea de investigatie pentru impunerea unei noi taxe la importurile din India a acestor produse, vine de la Asociatia Europeana a Producatorilor de Otel – Eurofer, care reprezinta mai mult de un sfert din productia europeana de bare si tije din otel. 

 

Procesare alimentara

Proiectul de lege prin care se permit investitii straine directe in proportie de 100% in sectorul de procesare alimentara a fost aprobat de catre Departamentul de Politici Industriale si Promovare. Sectorul procesarii alimentelor contribuie substantial la crearea de locuri de munca, generand 13% din numarul total de angajati din industria manufacturiera indiana. In anul 2013 India a permis investitii straine directe in proportie de 51% in sectorul « multi-brand retail » cu obligativitatea de a comercializa produse locale in cota de 30%. Produsele indiene de alimente procesate au ocupat locul 6 in lume in topul exporturilor de produse agricole in 2014.

 

Vanzare cu amanuntul

Inaintea deschiderii primului magazin din India, prevazut pentru anul viitor, retailerul suedez IKEA deruleaza negocieri cu autoritatile indiene legate de dreptul de proprietate intelectuala mai précis in legatura cu marca companiei. Firma suedeza se straduie sa opreasca alte persone juridice sa foloseasca in India nume similare cu al sau. Anul trecut IKEA a pierdut un caz de marca comerciala la un tribunal districtual din New Delhi, împotriva unei firme cu sediul in Bangalore care desfasoara activitati de recrutare de personal si activitati de afaceri sub numele de IKYA Human Capital Solutions. Firma suedeza a facut apel la Inalta Curte din Delhi in incercarea de a opri firma indiana sa mai foloseasca acest nume, care are aceasi pronuntare fonetica cu a sa. Sentinta este in pronuntare

 

Telecomunicatii

India a impus taxe antidumping la importul de echipamente de telecomunicatii provenind din China de la firmele Huawei, ZTE Corp si Alcatel Lucent pentru a proteja industria interna impotriva importurilor ieftine. Taxa restrictiva impusa importurilor de "Synchronous Digital Hierarchy Transmission Equipment (SDHTE)’ din China variază între 9,42% si 86.59% din valoarea CIF a produselor. India a impus initial o taxa anti-dumping de pana la 266% la importul de echipamente de telecomunicatii care proveneau din China si Israel, începand cu decembrie 2010 pentru o durata de 5 ani. In aceasta saptamana Ministerul de Finante indian, Departamentul de Taxe si Impozite a emis o noua notificare de extindere a taxei antidumping pe o durata de cinci ani, până la 25 aprilie 2021, cuprinsa intre valorile mentionate mai sus..

 (Redactat Ionut Viziru, Secretar economic I)

Data publicării: 11/05/2016
BPCE New Delhi



Bookmark and Share