Ştiri   India, Buletin economic, per 18-22 ian 2016

buletinul economic privind evolutiile economice de pe spatiul indian, in perioada 18 - 22 ian 2016

Buletin Economic – India,

18 – 22 ianuarie 2016

 

ECONOMIE: premise pentru dezvoltarea bilaterala

Inflatia preturilor de consum a continuat sa creasca in luna decembrie 2015

In luna decembrie 2015 indicele care masoara inflatia preturilor de consum (CPI) a inregistrat o crestere de 5,61%, fata de 5,41% în luna noiembrie. Inflatia a fost cauzata in principal de majorarea preturilor la principalele produse alimentare si la bauturi, care au inregistrat o crestere medie de 6,5%, fata de luna precedenta. Dintre alimente, cele mai semnificative cresteri le-au inregistrat produsele din carne si peste, cu 6,6%, si uleiurile vegetale / grasimi cu 7,1%. Inflatia de baza a inregistrat si ea o crestere in decembrie 2015, de 4,5% fata de 4,3% in luna noiembrie 2015. Indicele care masoara inflatia la produsele en-gross (WPI) a crescut cu 0,73% fata de luna precedent, dar se afla in continuare in teritoriul negativ, pentru a 14-a luna consecutiv. Analistii economici considera ca un motiv in plus pentru cresterea preturilor la anumite produse alimentare de baza il constituie si decizia guvernului de realizare in continuare de stocuri publice, in procesul de asigurare a securitatii alimentare. Guvernul indian continua politica de stocare a unor alimente de baza si subventionare a agriculturii,  politica care va trebui intr-o perioada viitoare schimbata, pentru a nu contraveni reglementarile impuse de OMC.

Pentru luna ianuarie 2016 se preconizeaza o scadere a preturilor la produsele alimentare, daca se are in vedere demararea sezonului de recoltare pentru cateva categorii de cereale si legume. In aceste conditii tinta de inflatie de 6% propusa pentru aceasta luna de Reserve Bank of India, va putea fi atinsa confortabil. In perioada in care produsele alimentare in India inregistreaza cresteri ale preturilor, cauzate de faptul ca legumele, cerealele si fructele se afla in extrasezon (intervalul octombrie – ianuarie), s-ar putea lua in calcul suplinirea acestora prin furnizarea de produse alimentare din Romania.  Perioada propice pentru exporturile romanesti de produse alimentare (legume si fructe) s-ar situa in intervalul octombrie – ianuarie.

 

Indicele productiei industriale (IIP) inregistreaza contractii in luna noiembrie 2015

Contractia puternică a productiei industriale inregistrata in luna noiembrie, reprezinta o evolutie care afecteaza negativ credibilitatea guvernului indian, in conditiile in care autoritatile promoveaza foarte mult ideea de transformare a tarii intr-un centru de productie mondial. Indicele productiei industriale a inregistrat o contractie de 3,2% in luna noiembrie 2015, fata de luna precedenta. Chiar daca se preconiza o incetinire a cresterii industriale in luna noiembrie fata de luna octombrie, cand se inregistrase o productie foarte buna (crestere 9,9% fata de septembrie) scaderea a fost mai mare decat cea estimata. O explicatie ar fi aceea ca, in luna noiembrie, au avut loc cele mai multe sarbatori din an si, astfel, au fost mai multe zile nelucratoare cu implicatii adiacente in obtinerea de noi comenzi. Pe sectoare, industria manufacturiera a inregistrat o contractie de 4,4%, industria energetica o contractie de 0,7%. in timp ce industria miniera a avut o crestere de 2,3%. Autoritatile indiene sunt ingrijorate de faptul ca evolutia slaba a sectorului industrial ar putea avea efecte negative asupra planurilor companiilor straine de a realiza in India investitii substantiale, prin crearea de unitati si linii de fabricatie. Guvernul transmite mesaje de sprijin pentru firmele straine care investesc in India si asigura ca reformele anuntate privind facilitarea afacerilor si crearea unui climat transparent si predictibil sunt subiecte prioritare pe agenda guvernului. In aceeasi masura si campania « Make in India » doreste sa convinga firmele straine internationale de utilitatea crearii unor centre de productie in India. Firmele romanesti producatoare care detin o strategie de dezvoltare si isi propun expansiunea pe piete internationale, ar fi util sa considere India ca un centru potential de productie, cu forta de munca ieftina si piata de desfacere de 1,23 mild locuitori.

 

Politică economică

Autoritatea indiana pentru securitatea alimentelor impune noi masuri restrictive la import

Autoritatea indiana pentru Siguranta Alimentelor si Standarde (FSSAI) a anuntat, incepand cu ianuarie 2016, norme mai restrictive la importul in India a produselor alimentare. Aceste norme se refera atat la procedurile de licentiere a importurilor si cresterea numarului de documente, cat si la norme privind ambalarea si etichetarea. Mai multor firme locale care efectuau importuri din Europa si America li s-a suspendat sau anulat licentele de import pe motiv ca nu au furnizat documente fito-sanitare corespunzatoare. Noile norme, conform autoritatilor indiene, isi propun stoparea importurilor de produse de proasta calitate, neconforme cu standardele indiene. (« sub-standard products »). Printre documentele pe care importatorii trebuie sa le prezinte la autoritati, impreuna cu cererea de « clearance », se numara declaratiile de calitate si statutul de reglementare a produsului, emise de autoritatile de resort din tara de origine a marfii. Documentele trebuie sa includa declaratia ca produsul alimentar nu este periculos pentru consumul uman,  emisa in tara de origine. De asemenea, se cere si statutul de reglementare a produsului in tara in care este localizata «firma mama», in cazul in care unitatea de productie se afla in alta tara, decat aceasta. Se solicita, de asemenea. lista cu tarile pe care le tranziteaza produsul in drum spre India, precum si un raport al termperaturilor pe durata transportului, in cazul in care produsul este perisabil si necesita conditii de transport speciale. Aceste conditii de tip non-tarifar impuse produselor alimentare vor avea efecte negative la importul de produse din tarile UE, inclusiv Romania si vor crea situatii in care marfurile vor putea fi blocate la vama, pe motiv ca anumite documente nu sunt conforme cu cerintele autoritatilor indiene. Aceasta masuri sunt in contrast cu conditiile total neigienice si insalubre in care sunt produse si vandute in India o buna parte a produselor alimentare locale. Autoritatile indiene doresc pe de o parte sa imbunatateasca procedurile de derulare a afacerilor dar pe de alta parte intentioneaza sa nu favorizeze patrunderea de produse de consum din import, pentru a nu dezechilibra productia locala.

 

Evolutii sectoriale

Agricultura

In aceasta saptamana s-a acordat o importanta marita subiectului ce se refera la prelungirea cu inca un an, a interdictiei impuse de Uniunea Europeana  la importurile din India pentru patru tipuri de legume si anume : tărtăcuta amara (bitter gourd), vinete, taro plant (arbi) si tărtăcuță alungita (snake gourd). In luna mai 2014 Uniunea Europeana a decis sa interzica, importurile din India a celor patru tipuri de legume mentionate, precum si a fructelor mango, pentru o perioadă de 20 de luni, pe motivul detectarii unor infestari cu insecte si bacterii la produsele respective. Decizia a fost luata dupa mai multe avertizari adresate autoritatilor indiene. Ulterior pe baza unor analize si teste s-a constata ca fructele mango nu mai prezinta riscuri si astfel la jumatatea anului 2015, interdictia privind importul din India pentru mango, a fost ridicata. Nu acelasi lucru s-a constatat si pentru legumele in cauza si UE a decis extinderea interdictiei, pentru inca un an. Aceasta masura reprezinta totusi o dezamagire pentru India, care impusese ca masura obligatorie efectuarea exporturile de produse perisabile indiene, numai prin companii autorizate de « Agriculture and Processed Food Products Export Development Authority (Apeda) » sub supravegherea unor inspectori. Anuntul reprezentantilor UE cu privire la extinderea interdictiei la cele patru tipuri de legume, pentru încă un an, a fost transmis autoritatilor indiene inca din luna noiembrie 2015, dar la acel moment nu i s-a acordat o prea mare importanta. Reprezentantii UE au mentionat ca apreciaza eforturile autoritatilor indiene pentru masurile luat in incercarea de a reduce infestarile, dar pericolul persista in continuare si de aceea restrictiile la import nu au putut fi indepartate.  Inderdicita la import a acestor produse a fost adoptata de toate statele membre inclusiv Romania, in cadrul  Comitelului pentru Plante, Animale, Produse Alimentare si Hrana a UE, din data de 23 noiembrie 2015.

 

Metalurigie

Propunerea Ministerului indian a Metalurgiei si a Ministerului Comertului, cu privire la impunerea unui pret minim de import (« minimum import price » - MIP) la anumite categorii de marfa din otel, a fost blocata de catre Cabinetul primului ministru indian, pe considerente ca o astfel de actiune ar putea încălca normele OMC si ar propaga o imagine negativa asupra Indiei. Propunerea unui pret minim la import are drept scop sprijinirea producatorilor locali de otel, care sunt puternic afectati de catre importurile ieftine de otel provenite din China, care au inundat piata indiana,.

 

Relatii Internationale

India-Canada

Negocierile dintre India si Canada privind Acordul de liber schimb (ALS), care au început în noiembrie 2010, au fost practic suspendate, din cauza mai multor puncte de divergenta pe anumite sectoare, considerate esentiale. Din surse ale Ambasadei Canadei rezulta ca echipa de negociatori canadieni, care era in tratative cu partea indiana, a fost transferata pentru a se concentra pe procesul de ratificare a Acordului multilateral, « Trans-Pacific Partnership ». Echipa de negociatori canadiana si cea indiana nu au reusit sa ajunga la un compromis pe diverse aspecte legate de comertul cu servicii, achizitiile publice, drepturile de proprietate intelectuala si comertul cu bauturi alcoolice. Partea canadiana a solicitat ca inainte de finalizarea negocierilor pentru Acordul de Liber Schimb, este de preferat sa fie agreat si semnat Acordul Bilateral pentru Promovarea si Garantarea Investitiilor. Dupa intrarea in vigoare a acestui Acord de investitii, se va putea relua discutia pentru finalizarea Acordului de Liber Schimb. Acesta din urma nu include domeniul investitiilor si  isi propune obtinerea unui acces facil a produselor canadiene pe piata indiana, precum si transformarea Canadei ca centru de distributie pentru produsele indiene ce vizeaza partea de Nord a continentului American. Negocierile intre India si Canada s-au lovit de aceleasi probleme cu care se confrunta si cele intre India si UE.

 

Elemente privind reluarea negocierilor intre UE si India, pentru Acordul de Liber Schimb

Desi recent guvernul indian a afirmat ca  este deschis la reluarea negocierilor pe tema Acordului de Liber Schimb cu UE, nu este foarte clar daca partea indiana este dispusa sa fie mai flexibila la cerintele solicitate de UE, care nu difera fata de alte Acorduri similare, incheiate cu alte state.

In data de 18 ianuarie a.c. a avut loc o intrevedere intre reprezentanti ai DG Trade din cadrul Comisiei UE si reprezentanti ai Departamentului Indian de comert, pe tema Acordului de Liber Schimb India-UE. Delegatia europeana a efectuat deplasarea de la Bruxelles pentru o zi pentru a se intelni cu omologi indieni si a aborda tema Acordului. Inca nu s-au facut publice rezultatele acestei intalniri, dar conform Directiei Economice a Reprezentantei UE la New Delhi, intalnirea a avut rezultate pozitive, in sensul ca s-a convenit ca cele doua parti sa prezinte fiecare, punctele care constituie inca subiecte de divergenta, urmand ca apoi sa fie stabilita o intalnire a sefilor negociatori (director general DGTrade respectiv commerce secretary, Departamentul indian de Comert) pentru a hotari asupra reluarii negocierilor. Se asteapta ca in perioada februarie –martie sa fie prezentate punctele esentiale de discutie asupra carora nu s-a ajuns la un consens.

 

India-China

Deficitul comercial al Indiei cu China a  inregistrat o cifra record de 45 miliarde USD, in timp ce volumul comertului bilateral nu se apropie inca de pragul de 100 mild USD, propus de cele doua tari, pentru anul 2015. Conform ultimelor date statistice ale Administratiei Generale a Vamilor din India, pe anul 2015. comerțul bilateral a fost de 71,63 miliarde $. Exporturile Indiei catre China au scazut cu 18% inregistrand 13,38 mild USD, in timp ce importurile din China au insumat 58,25 mild USD, in crestere cu 7%. Dezechilibrul comercial în favoarea Chinei a fost mentionat in repetate randuri in cadrul intalnirilor bilaterale oficiale, dar rezultatele intarzie sa apara. Ca parte a masurilor de redresare a relatiei comerciale, primul ministru indian incurajeaza firmele chineze sa investeasca in India, in sectoare precum infrastructura si industrie manufacturiera. Partea chineza s-a aratat interesata sa investeasca in industria de cai ferate prin realizarea unui tronson de tren de mare viteza, intre Mumbai si New Delhi. Propunerea prevede ca firmele chinezesti sa contribuie la realizarea proiectului prin furnizarea echipamentelor si tehnologiilor, fiind implicate si la constructia infrastructurii. Firmele romanesti ar putea lua parte la acest important proiect, in calitate de subcontractori ai firmelor chineze

Data publicării: 01/02/2016
BPCE New Delhi

Taguri: India, actualitate economica.



Bookmark and Share