Ştiri   India, Buletin economic pentru perioada 8-12 feb 2016

buletinul economic in perioada 8-12 feb 2016, care prezinta evolutii economice pe spatiul indian

Buletin Economic – India,

08 - 12 februarie 2016

 

ECONOMIE: premise pentru dezvoltarea bilaterala

PIB-ul Indiei - estimarea pentru anul fiscal 2015/16

Conform datelor statisitce ale Oficiului Central de Statistica (OCS) din India, estimarea de crestere a PIB-ului pentru anul financiar in curs 2015/2016 este de 7,6%, ceea ce ar situa India in topul tarilor cu economie emergenta, Pentru anul fiscal trecut (2014/15) cresterea inregistrata a fost de 7,2%, fiind de asemenea o crestere apreciabila. Valoarea Adaugata Bruta (gross value added) este estimata a creste la 7,3% in 2015/16, fata de 7,1% in anul 2014/15. In raportul OCS se indica faptul ca, pentru anul financiar in curs cresterea economica va fi bazata in primul rand pe consum si cheltuieli guvernamentale si mai putin pe investitii, a caror crestere este estimata sa fie mai lenta. Cresterea sectorului de productie este neconsistenta, avand variatii de la luna la luna.  In ceea ce priveste datele din trimestrul al IV-lea 2015/16 se estimeaza faptul ca majorarea PIB-ului Indiei se va modera la 7,3%, fata de 7,7% inregistrat in trimestrul al III-lea. Consumul privat va inregistra cresteri bune, in timp ce investitiile vor avea anumite stagnari. Productia agricola va inregistra o contractie de 1% in trimestrul IV ca urmare a unui sezon musonic slab in precipitatii, in timp ce sectorul non-agricol va creste la 9,2% fata de 8,3% in Q3, cu 12,6% crestere an la an.

 

Indicele bursier Sensex sub pragul de 23.000 unitati.

In aceasta saptamana principalul indice bursier al Indiei, Sensex, a cunoscut scaderi vizibile incheiand saptamana sub pragul de 23.000 unitati, mai precis 22.951.30 unitati, fiind cea mai scazuta valoare din ultimele 21 luni. Aceasta scadere s-a datorat efectului negativ al pietei internationale care este din ce in ce mai volatila si ridica semne de ingrijorare asupra potentialului sectorului bancar public, indicand o retragere de actiuni din partea investitorilor. Referitor la aceasta scadere bursiera, ministrul indian de finante a declarat ca economia indiana nu va fi afectata, iar performantele mai slabe ale pietei bursiere locale nu sunt la fel de scazute, ca in majoritatea tarilor din zona asiatica, indicand ca in China piata bursiera este mult mai scazuta. Cu toate asigurarile autoritatilor indiene, sunt semne ca piata bursiera va continua trendul de scadere, motiv pentru care mediul de afaceri extern priveste cu scepticism evolutia economica a tarii, fiind mai reticenti in a considera India ca un climat propice pentru investitii. In acest context, operatorii economici romani ar putea sa fie de asemenea mai reticenti in incheierea de parteneriate care vizeaza piata indiana, neavand certitudinea ca trendul bun de crestere economica va continua pentru mult timp.

 

Politica comerciala

Liberalizarea pietei indiene in sectorul retail e-commerce:

 Departamentul indian pentru Promovarea Politicilor Industriale care are in coordonare si politica de investitii, sustine un proiect care prevede liberalizarea pietei in sectorul retail e-commerce si propune acceparea 100% a capitalui strain in acest sector. Proiectul respectiv se afla in analiza Ministerului de Finante care inca nu si-a dat acordul pentru aceasta initiativa. Acest proiect este controversat deoarece companiile care detin magazine de retail se opun acestei initiative, argumentand ca vanzarile on-line vor afecata serios pe micii intreprinzatori. Probabil o decizie se va lua la nivel politic in cadrul Coalitiei de guvernamant. Confederatia Comerciantilor Indieni s-a opus clar acestei propuneri, afirmand ca investitiile straine in acest sector vor conduce la inchiderea micilor magazine si tarabelor din marile orase. In prezent nu sunt permise investitii straine in sectorul e-commerce, iar jucatorii on-line de pe piata indiana precum Flipkart, Snapdealm Amazon.in, Shopclues si Paytm opereaza ca firme locale, cu toate ca acestea sunt finantate in parte de investitori straini.

 

 

Evolutii sectoriale

Otel

Guvernul indian a impus un pret minim de import (“minimum import price - MIP“) care se va incadra in intervalul 341 USD/tona - 752 USD/tona pentru aproximativ 173 pozitii din tariful vamal care corespund unor produse din otel.  Aceasta decizie a fost luata la cererea industriei locale ca urmare a presiunii pusa de importurile ieftine de produse din otel. In principal au fost vizate importurile provenite din China, Japonia, Corea de Sud si America.  Conform noilor reglementari produsele din otel aflate sub incidenta acestor masuri si care nu respecta preturile minime impuse, nu pot fi importate in India, vama indiana avand dreptul sa confiste produsele. Aceste restrictii sunt valabile pentru o perioada de 6 luni. Asociatia Producatorilor de Otel din India a salutat aceasta decizie, in timp ce Asociatia Exportatorilor de Produse Ingineresti (EEPC) afirma ca aceasta decizie va conduce la eroziunea mai departe a exporturilor indiene de produse finite industriale si ingineresti. Functie de rezultatul acestor masuri, guvernul indian va decide daca va prelungi decizia dupa cele 6 luni stabilite. Romania exporta in India o gama destul de variata de produse din otel, in special, tevi si conducte fara sudura. Decizia nu va afecta aceste exporturi de produse intrucat Romania nu practica preturi foarte mici la aceste produse, fiind aliniata la preturile mondiale. Principalele companii romanesti care efectueaza astfel de exporturi sunt Arcelor Mittal (Roman, Hunedoara si Galati) si Tenaris Silcotub Zalau.

 

 

Relatii Internationale

OMC

Autoritati din cadrul Ministerului indian al Comertului au afirmat ca sunt in curs de finalizare a procedurilor de consultare a industriei locale, privind Acordul de Facilitare a Comertului (TFA) convenit in cadrul OMC, la runda Bali 2013. Conform  surselor guvernamentale se preconizeaza ca in prima parte a acestui an, guvernul sa ratifice documentul. Acest acord isi propune  implementarea unor proceduri vamale simplificate (reducerea costurilor pentru comert,  scurtarea timpilor pentru eliberarea produselor, facilitarea tranzitului de produse etc) cu scopul sustinerii comertului global. Pana in prezent, 55 membrii OMC au ratificat acest Acord si se asteapta ca si ceilalti membri sa finalizeze procedurile de ratificare in acest an. Autoritatile indiene si-au exprimat intentia de a propune OMC ca pe langa Acordul de facilitarea a comertului cu produse, sa fie discutat si un Acord cuprinzator care se refera la facilitarea serviciilor, deoarece acest sector este foarte important pentru tarile cu economie in curs de dezvoltare. Sectorul serviciilor  are o contributie mare la formarea PIB-ului tarilor in curs de dezvoltare, fiind principalul factor pentru dezvoltare economica si crearea de locuri de munca. India sustine si promoveaza insistent sectorul serviciilor in cadrul negocierilor pe care le deruleaza pentru convenirea unor Acorduri de Liber Schimb bilaterale, inclusiv pentru cel cu Uniunea Europeana si cu RCEP (Regional Comprehensive Economic Partnership).

 

 

 

India-UAE

In aceasta saptamana India si EAU au semnat sapte acorduri de cooperare in diverse sectoare de activitate precum: cyber security, infrastructura, energie regenerabila, petrol si gaze, aerospatiale etc, cu ocazia vizitei pe care printul statului Abu Dhabi, dl Mohamed bin Zayed Al Nahyan a efectuat-o in India. Cresterea investitiilor emirateze in India a fost de asemenea o tema principala in cadrul discutiilor purtate cu primul ministru Narendra Modi. Compania nationala emirateze ADNOC a agreat sa stocheze petrol crud in India, in locatiile strategice de dezpozitare pe care aceasta le detine, in schimbul livrarii in India a unor cantitati de petrol la preturi mai scazute decat cel mondial. India construieste depozite subterane de petrol in regiunea Visakhapatnam in statul Andhra Pradesh si regiunea Mangaluru si Padur in statul Karnataka, cu capacitate totala de 5,3 milioane tone. Cele doua tari nu au reusit insa sa incheie un Acord de cooperare in sectorul energiei nucleare civile, negocierile urmand a fi continuate in perioada urmatoare. Nu au fost detaliate motivele pentru care aceast Acord nu a putut fi incheiat, fiind mentionat doar faptul ca anumite specificatii tehnice nu au putut fi agreate pentru moment.

 

Data publicării: 18/02/2016
BPCE New Delhi

Taguri: India, buletin economic.



Bookmark and Share