Ştiri   India, buletin economic 14-18 martie

Actualitatea economica din India, in perioada 14-18 martie 2016

Buletin Economic – India,

14 - 18 martie 2016

 

ECONOMIE: premise pentru dezvoltarea bilaterala

Bugetul Unional al Indiei – stabilitate si dezvoltare in sectorul rural si agricol

La sfarsitul fiecarui an financiar (aprilie – martie) guvernul indian anunta proiectul de buget pe anul financiar urmator. Si in acest an ministrul indian de finante, dl Arun Jaitley, a sustinut proiectul de buget in fata Parlamentului indian, evocand principalele schimbari de natura economica ce vor configura traseul Indiei in perioada urmatore. Si in acest buget s-a optat pentru consolidarea fiscala, guvernul propunand o tinta a deficitului fiscal de 3,5% din PIB. Aceasta tinta este in conformitate cu planul initial de consolidare economica, anuntat inca de la preluarea guvernarii in mai 2014, iar prin aceasta decizie, guvernul spera ca va da un plus de credibilitate comunitatii internationale atat in ceea ce priveste angajamentele politice, cat si cele de stabilitate macroeconomica. Totusi atingerea tintei de deficit fiscal va fi dificil de realizat, in conditiile in care veniturile bugetare se bazeaza in principal pe doua surse si anume : fonduri obtinute din vanzarea de participatii detinute de guvern in companiile de stat, precum si fonduri din licitatiile de vanzare a spectrului pentru telecomunicatii. O alta caracteristica principala a actualului buget este concentrarea atentiei pe sectorul rural si agricultura, si mai putin pe mediul de afaceri. Sunt prevazute masuri care includ o crestere de 30% in alocatiile pentru schemele care privesc asigurarile din domeniul agricol si pentru refacerea terenurilor arabile. Se prevede infiintarea unui fond pentru irigatii in cadrul bancilor abilitate sa acorde credite in sectorul agricol si se pune acent pe constructia de drumuri in sectorul rural. Guvernul isi propune de asemenea dublarea veniturilor fermierilor intr-o perioada de 5 ani, Bugetul acorda in continuare atentie infrastructurii concentrandu-se in principal pe sosele,  autostrazi si calea ferata. Cheltuielile publice pentru infrastructura sunt estimate la 2,2 tril rupee. Se intalnesc, in propunerea de buget, si cateva modificari in sectorul financiar. Majoritata masurilor sunt destinate solutionarii problemelor create de acumularea de credite neperformante ale bancilor (firmelor financiare), dar si pentru stimularea cresterii economice. Pentru a se adresa acumularii de active neperformante in sectorul bancar, in special de catre bancile de stat, guvernul propune masuri pentru intarirea reglementarilor cu privire la restructurarea aseturilor companiilor « Asset Restructuring Companies ». Investitorii neinstitutionali precum si sucursale ale bancilor sau ale altor firme financiare vor putea sa detina participatii nelimitate in aceste companii. Alocarea sumei de 250 mild rupee (3.65 mild USD) pentru capitalizarea bancilor publice este considerata insa prea mica de catre comunitatea de afaceri din India. Taxa corporativa ramane neschimbata la 30% cu promisiunea ministrului finantelor ca se are in vedere reducerea ei, in viitorul an, la 25%.  Totusi pentru companiile mici cu o cifra de afaceri de pana la 50 mil rupee (0.76 mil USD) taxa corporativa a scazut cu 2% (fiind 28%), in timp ce pentru companiile nou infiintate care activeaza in productie, taxa va fi de 25%.

Ca un aspect mai putin favorabil se remarca faptul ca alocatiile pentru investitiile publice sunt relativ mici. Avand in vedere climatul dificil pentru  investitii private directe, era de asteptat ca atentia sa fie indreptata alocarii de investitii in sectorul public si trasarea unui set de masuri pentru stimularea investitiilor straine directe. De asemenea, lipsa totala a unor politici pentru incurajarea exporturilor constituie un punct negativ si o dezamagire a operatorilor economici. Exporturile indiene au inregistrat 14 luni consecutive de scadere si o referire la revigorarea acestora era asteptata de mediul de afaceri. Se confirma inca o data ca guvernul indian nu acorda prioritate alinierii politicilor comerciale la contextul economic global. De asemenea, crearea de locuri de munca nu a primit atentia cuvenita in conditiile in care lunar ies pe piata muncii aproximativ un milion de tineri.

 

Inflatia in scadere in luna februarie 2016:

Indicele preturilor pentru bunurile de consum (CPI) a inregistrat o scadere la 5,18% in luna februarie a.c., fata de 5,69% in luna ianuarie a.c., conform unui raport al Oficiului Central de Statistica din India. Aceasta scadere se datoreaza reducerii preturilor in zona legumelor si fructelor. Inflatia la sectorul serviciilor precum: sanatate, transport, comunicatii, recreere, educatie si ingrijire personala a inregistat o crestere la 4,38% in luna februarie, fata de 3,95% in luna ianuarie. In acelasi timp indicele preturilor cu ridicata (WPI) s-a contractat pentru a 16-a luna consecutiv la 0,91%, ca urmare a mentinerii in continuare a unor preturi scazute la petrol si la legume.

Scaderea ratei inflatiei, coroborata cu decizia guvernului pentru urmarirea tintei de deficit fiscal de 3,5% din PIB (pentru anul financiar urmator), creaza contextul ca Banca Centrala indiana sa ia in discutie relaxarea politicii monetare, prin reducerea ratei dobanzii de referinta, in cadrul sedintei Consiliului director din luna aprilie 2016. In prezent, dobanda cheie este de 6,75% si se asteapta o reducere de cel putin 50 puncte procentuale.

 

Evolutii sectoriale

Procesarea alimentelor

Guvernul a anuntat ca va permite investitii straine directe in proportie de 100% prin procedura de aprobare prealabila a autoritatilor indiene (Consiliul de Promovare a Investitiilor) in sectorul de marketing pentru produse alimentare si alimente procesate produse in India. Urmare acestei declaratii mai multe organizatii din domeniul retailului si al fermierilor indieni au inaintat petitii guvernului, in incercara de a determina autoritatile sa revina la aceasta decizie. Conform acestor organizatii, decizia va avea un impact negativ in randul micilor vanzatori si tarabelor care nu au posibilitatea sa concureze cu lanturile mari de magazine sau cu cele on-line. Se solicita ca inainte de aprobarea legii, sa fie dezbatuta problema impreuna cu cei implicati. Printre organizatiile implicate se numara « Confederation of All India Traders (CAIT)” si “Bhartiya Udyog Vyapar Mandal” (Federatia Comerciantilor si Micilor Industrii)

 

 

Comert International

Importurile de carbonat de potasiu (potash) au fost oprite in India

India a stopat importurile de carbonat de potasiu si a amanat negocierile pentru importurile viitoare, ca urmare a secetei care persista in India si care afecteaza recoltele agricole. Consumul de ingrasaminte a scazut considerabil, data fiind situatia actuala. India se numara printre cei mai mari consumatori de ingrasaminte chimice din lume. Principalii furnizori de carbonat de potasiu pentru India sunt companiile Uralkali, Potash Corp of Saskatchewan, Agrium Inc, Mosaic, K+S, Arab Potash Co si Israel Chemicals. Pe piata mondiala pretul la carbonatul de potasiu, care este utilizat ca ingrasamant pentru cereale, a inregistrat una din cele mai scazute valori ajungand la 230 USD/tona, in scadere cu peste 25% fata de anul 2015.

EAU va depozita petrol in in India:

Compania nationala de petrol din EAU (Abu Dhabi National Oil Company - Adnoc)  se afla in tratative cu guvernul indian, pentru depozitarea in India a unei cantitati de petrol emiratez, din care doua treimi va fi oferit Indiei in mod gratuit.

India care este dependent de importurile de petrol, peste 79% din consumul national provenind din importuri, contruieste depozite subterane pentru petrol in localitatile Visakhapatnam din statul Andhra Pradesh, respectiv in Mangalore si Padur din statul Karnataka, in capacitate totala de 5,33 mil tone pentru a se pune la adapost de eventuale intreruperi neprevazute in aprovizionare sau evolutii neasteptate in cotatia petrolului. Intreaga capacitate de stocare compusa din 1,33 mil tone la Visakhapatnam, 2,5 mil tone la Padur si 1,5 mil tone la Mangalore sunt suficiente sa asigure necesarul Indiei pentru o perioada de 10 zile. Firma emirateza Adnoc este dispusa sa utilizeze depozitul de la Mangalore (capacitate de 1,5 mil tone) pentru a depozita 0.75 mil tone (6 mil barili). Din aceste 0,75 mil tone, se discuta ca 0,5 mil tone sa fie oferite Indiei, in cazul unei stari de necesitate. Firma emirateza va utiliza facilitatile de la Mangalore pentru a desfasura si activitati de comert cu petrol.

 

India cel mai mare importator de produse militare:

India ocupa locul intai in topul importatorilor de produse militare cu o cota de 14% din totalul importurilor pe glob, in perioada 2011-2015. Principalii furnizori de armament ai Indiei sunt : Rusia, SUA, Israel si Franta. Dupa India, China se afla pe locul al doilea cu o cota de 4,7% urmata de Australia (3.6%), Pakistan (3.3%), Vietnam (2.9%) si Corea de Sud (2.6%).

 

Relatii Internationale

India-Uniunea Europeana

In data de 30 martie 2016 va avea loc la Bruxelles a 13-a editie a Summitului India – UE, la care va participa primul ministru indian Narendra Modi. Aceasta va fi prima vizita bilaterala a demnitarului indian la UE, ocazie cu care va avea convorbiri cu presedintele Comisiei Europene dl Jean-Claude Junker si presedintele Consiliului European dl Donald Tusk. Conform surselor guvernamentale indiene, pe agenda de discutii un subiect principal il va constui necesitatea reluarii negocierilor pentru Acordul de Liber Schimb India-UE. De asemenea, inlaturarea barierelor netarifare in calea exporturilor indiene de produse farmaceutice, va fi o alta tema de discutie.

 

Data publicării: 23/03/2016
BPCE New Delhi

Taguri: India, actualitate economica.



Bookmark and Share