Ştiri   Irlanda - Buletin economic

Actualitatea economica din Irlanda, in perioada 1-31 decembrie 2016

1. Conform celor mai recente date economice publicate de Departamentul de Finanţe irlandez, in luna decembrie 2016, bazate pe expansiunea consumului intern si a investitiilor inregistrate in primul semestru din 2016, previziunile pentru economia irlandeza au fost revizuite in sens ascendent, datorita unui ritm mai accelerat de crestere decat cel anticipat anterior:

·         rata de crestere a PIB-ul a fost prognozata la 4,5%, pentru 2016 si 3,6% pentru 2017; 

·         exporturile si importurile de bunuri si servicii vor creste cu 5,6% si 7,8%, in 2016, respectiv cu 4,4% si 4,7%, in 2017;

·         investitiile vor inregistra in 2016 o crestere de 15,8%, comparativ cu 2015, si de 6,0%, in 2017;

·         rata standard a somajului se apreciaza ca va scadea la 8,3% in 2016, cu 1,2% mai mica decat in anul precedent, atingand in 2017 cel mai scazut nivel de 7,7%;

·         cererea interna va inregistra in 2016 o scadere, pana la 3,3%, fata de anul 2015 cand a avut cea mai mare rata de crestere anuala din ultimii 8 ani respectiv de 5%, iar in 2017, va cobori la 2,9%. 

Ultimul raport al Bancii Centrale a Irlandei, din luna decembrie 2016, evidentiaza evolutia principalilor indicatori macro-economici pentru perioada 2013-2017, dupa cum urmeaza :

 

 

2013

2014

2015

2016

previz.

2017

previz.

Cheltuielile de consum privat (%)

-0,8

1,7

4,5

3,8

2,2

Cheltuielile de consum public (%)

0,1

5,4

1,2

2,5

1,1

Formarea bruta de capital fix (%)

-5,4

18,2

32,7

14,0

7,0

Exportul de bunuri si servicii (%)

3,1

14,4

34,4

5,6

4,4

Importul de bunuri si servicii (%)

1,4

15,0

26,7

7,8

4,7

Produsul Intern Brut (PIB, %)

1,1

8,5

26,3

4,5

3,6

Produsul National Brut (PNB, %)

4,7

9,2

18,7

4,5

3,1

Contul curent al balantei de plati (mil. Euro)

3.857

3.208

26.156

21.887

22.898

Contul curent (% din PIB)

2,1

1,7

10,2

8,1

8,1

Preturi, Costuri si Plati

 

 

 

 

 

Indicele Armonizat al Preturilor de Consum (IAPC, %), din care:

0,4

0,2

0,0

0,0

1,0

Bunuri

-0,6

-1,9

-3,0

-3,3

-1,4

Servicii

1,6

2,5

3,0

3,1

3,1

IAPC, exclusiv energie

0,5

0,6

1,0

0,9

1,0

Indicele Preturilor de Consum (IPC, %)

0,5

0,2

-0,3

0,2

1,0

Piata fortei de munca (%, rata anuala)

 

 

 

 

 

Total angajati

2,2

1,9

2,5

2,6

1,5

Total forta de munca

0,4

-0,3

0,5

1,5

0,8

Rata somaj (conform ILO)

13,1

11,2

9,4

8,3

7,7

Curs de schimb (media anuala)

 

 

 

 

 

EUR/USD

1,33

1,33

1,11

1,11

1,11

EUR/GBP

0,85

0,81

0,73

0,84

0,84

Pret titei (USD/baril)

108,58

100,10

53,70

42,51

49,73

Piata interbancara — Euribor

0,23

0,21

-0,02

-0,18

-0,13

Sursa: Banca Centrala a Irlandei, decembrie 2016

In privinta finantelor publice, Departamentul de Finante irlandez a dat publicitatii, in decembrie 2016, cifrele care indica evolutia veniturilor la bugetul de stat si a soldului Trezoreriei.

Astfel, pentru primele 11 luni din 2016, Irlanda a marcat un surplus al Trezoreriei de 1,521 miliarde euro, comparativ cu surplusul de 343 milioane euro din perioada similara a anului trecut. Veniturile la bugetul statului au fost de 44,68 miliarde euro, in crestere cu 6,5% (2,71 miliarde euro) fata de aceeasi perioada din 2015, cu 1,8% (790 milioane euro) mai mult față de ţinta propusă.

Cheltuielile nete, la sfârșitul lunii noiembrie 2016, au fost de 38,73 miliarde euro, in creștere cu 2,7%, raportate la aceeasi perioada a anului precedent, cu 2,0% mai reduse fata de profilul stabilit.

2. Conform prevederilor bugetului pe anul 2017, începând cu 1 ianuarie 2017, pragul de impozitare pe venitul persoanelor fizice (USC - Universal Social Charge) a fost menținut la 13.000 Euro/an, iar ratele de impozitare au fost reduse astfel:

·         venit până la 12.012 Euro/an, rată redusă de la 1% la 0,5%.

·         venit între 12.013 Euro/an - 18.772 Euro/an, rată redusă de la 3% la 2,5%.

·         venit între 18.773 Euro/an – 70.044 Euro/an, rată redusă de la 5,5% la 5%.

·         venit între 70.045 Euro/an – 100.000 Euro/an, rată 8% (neschimbată).

·         venit angajat sistem public/privat peste 100.000 Euro/an, rată 8% (neschimbată).

·         venit liber profesionist peste 100.000 Euro/an, rată 11% (neschimbată).

Ø  Pentru contribuţiile la asigurările sociale PRSI (Pay Related Social Insurance) plătite de angajaţi a fost menținut plafonul maxim de 12 Euro/săptămână, care asigură o creştere importantă a câştigurilor nete pentru cei cu salarii mici.

Ø  A fost ridicat de la 1.000 Euro/an la 1.100 Euro/an, pragul de impozitare pentru părinţii cu salarii mici (sub 7.200 Euro/an) care şi-au întrerupt activitatea şi stau acasă pentru îngrijirea copiilor;

Ø  A fost limitată la maximum 2,5% rata impozitului pe venitul persoanelor fizice pentru deţinătorii de carduri medicale complete şi persoanele cu vârsta de 70 de ani şi peste, având un venit total de până la 60.000 Euro/an;

Ø  A fost ridicat pragul de 550 Euro/an la 950 Euro/an, pentru scutirea impozitului pe venit pentru liber profesionişti şi deţinătorii de mici afaceri.

Prevederi pentru angajatori

Ø  A fost crescut salariul minim de la 9,15 Euro/oră la 9,25 Euro/oră, cu aplicare de la 11.10.2016;

Ø  Contribuţiile la asigurările sociale PRSI plătite de angajatori au fost menținute pentru salariile mici, rata cea mai mică de 8,75% aplicându-se tuturor angajaţilor cu un salariu mai mic de 376 Euro/săptămână;

Taxa pe capital

Ø  Noul buget prevede o taxă redusă pe câştigurile de capital (CGT) de 10% pentru antreprenorii care îşi vând parţial sau total afacerile, dacă sunt respectate anumite criterii, până la limita de 1 mil.Euro;

Ø  S-a introdus o scutire a taxei pe capital pentru activitatea desfășurată în turbării;

Ø  Taxa pe donaţii şi moşteniri grupa A, aplicată între părinţi şi copii, va avea ca bază minimă de impozitare valoarea de 310.000 Euro, de la 280.000 Euro cât fusese anterior;

Ø  Taxa pe donaţii şi moşteniri grupa B, aplicată către părinţi, rude de sânge, nepoți și nepoate va avea ca bază minimă de impozitare valoarea de 32.500 Euro, de la 30.150 Euro, anterior;

Ø  Taxa pe donaţii şi moşteniri grupa C, aplicată către toți ceilalți (cu excepția soților sau partenerilor civili), va avea ca bază minimă de impozitare valoarea de 16.250 Euro, de la 15.075 Euro, anterior;

Ø  Programul de scutire de taxe destinat cesionărilor speciale a fost prelungit până la sfârșitul anului 2020.

Taxa pe afaceri

Ø  Taxa corporativa de 12,5% este platita de companiile care realizeaza profit din activitatile comerciale (trading companies).

Ø  Pentru companiile care desfasoara activitati necomerciale, impozitul pe profit este de 25%.

Ø  Pentru IMM-uri, ale caror venituri comerciale nu depasesc 253.948 Euro, impozitul pe profit este de 12,5%.

Ø  Se menține aşa numitul Pachet de Dezvoltare a Cunoştinţelor (Knowledge Development Box) care asigură o rată redusă de 6,25% pentru taxa corporativă, destinată firmelor cu activităţi de cercetare-dezvoltare desfăşurate în Irlanda.

Ø  Scutirea de la plata taxei corporative (12,5%) pentru firmele start-up care-şi vor începe activitatea comercială a fost extinsă până la sfârșitul anului 2018.

Ø  Se menține schema privind indemnizaţiile de capital destinate construcţiei unor facilităţi de întreţinere, reparaţii, revizii şi dezmembrări de avioane, care a fost amendată în 2016 în vederea alinierii la prevederile reglementărilor privind ajutoarele de stat.

Taxa pe timbru

Ø  Se menține taxa pe timbru existentă de 12 cenţi pentru tranzacţiile prin ATM, până la limita a 2,5 - 5 Euro în funcţie de tipul cardului. Taxa respectivă va fi revizuită de autorităţi pe măsura aplicării, pentru a nu da posibilitatea băncilor să treacă costurile pe seama consumatorilor.

Taxe indirecte

Ø  Se va menţine rata TVA de 9% pentru sectorul de turism şi ospitalitate/restaurante, celelalte rate ale TVA, rata standard de 23% şi rata redusă de 13,5%, rămânând neschimbate în 2017.

Ø  Taxele pentru un pachet de 20 de ţigarete vor creşte cu 50 de cenţi (inclusiv TVA), începând cu data de 11 octombrie 2016. Taxele pentru băuturile alcoolice rămân neschimbate în 2017.

Ø  Taxa standard redusă cu 50% pentru băuturile alcoolice, aplicată micilor producători de bere care nu produc mai mult de 30.000 hl/an, a fost extinsă până la 40.000 hl/an. Sunt scutiți, în continuare, de la plata taxei producătorii care produc sub 30.000 hl/an;

Ø  Scutirea de la plata taxei de înregistrare pentru vehiculele hibride și cele hibride electrice cu încărcare la priză, se prelungește până la 31 decembrie 2018. Pentru vehiculele și motocicletele electrice această scutire se prelungește până la 31 decembrie 2021;

Ø  Sunt scutiți de la plata taxei pe carbon combustibilii utilizați pentru producerea de energie electrică de înaltă eficiență în centrale termo-electrice;  

Ø  Taxa pe carbon de 20 euro, aplicată de la 06 decembrie 2012 pentru benzina si motorina si de la 01 mai 2012, pentru gaze naturale si uleiuri minerale, ramane neschimbata;

Ø  Taxa pe carbon pentru combustibilii solizi crescuta cu 10 euro/tona de la 01 mai 2013 si cu 20 euro/tona de la 01 mai 2014, ramana neschimbata;

Ø  Rata aplicata pentru admiterea la ferme deschise, in conformitate cu TVA-ul din turism de 9%, se mentine si in 2017;

Ø  Cota de 0% se va aplica, in continuare, pentru medicamente si imbracamintea destinata copiilor;

Ø  Cota speciala de TVA de 4,8% se va aplica, in continuare, numai pentru vanzarile de animale vii si doar pentru comerciantii inregistrati in acest scop;

Ø  Exceptarile de la plata TVA pentru activitatile din sfera educationala, sanatate si protectia copilului, se mentin in continuare.

Agricultura

Ø  Creșterea adaosului impozitului forfetar pentru agricultori de la 5,2% la 5,4%, cu efect de la 1 ianuarie 2017. Sistemul forfetar compensează fermierii neînregistrați pentru TVA perceput pentru produsele de  aprovizionare a fermelor agricole. Adaosul forfetar este revizuit anual, în conformitate cu Directiva TVA UE și creșterea la 5,4% în 2017 continuă să producă o compensație integrală pentru agricultori;

Ø  Pragul de până la 5.000 Euro/an, pe o perioadă de 5 ani, pentru scutirea impozitului pe veniturile provenite din parteneriatele familiale ale fermierilor, se menține pentru a facilita transferul fermelor familiale către următoarea generaţie;

Ø  A fost extinsă schema de scutire de impozit pentru fermieri, pentru tinerii fermieri, pentru parteneriate şi scutirea de la plata taxei de timbru pentru tinerii fermieri până la 31 decembrie 2018.

Ø  A fost introdusă o nouă facilitate fiscală pentru pescari, pentru a sprijini viabilitatea sectorului de pescuit. Pescarii care au pescuit pește sau crustacee sălbatice cel puțin 80 de zile/an pot beneficia de un impozit pe venit de 1.270 euro/an.

Sectorul imobiliar

Ø  Agenţa Naţională pentru Managementul Activelor (NAMA) va finaliza circa 20.000 de locuinţe până în anul 2020, 90% dintre acestea în Dublin, 75% dintre acestea fiind pentru tinerele familii.

Ø  Reevaluarea taxei locale pe proprietate a fost amânată până în anul 2019.

Ø  A fost introdus ca stimulent un rabat asupra impozitului pe profit pentru a ajuta cumpărătorii ”primei case” să finanțeze depozitul necesar, conform normelor macro-prudențiale ale Băncii Centrale. Acesta va consta dintr-o reducere de impozit pe venit plătit în primii patru ani anteriori, de până la 5% din prețul de achiziție, de până la 400.000 euro. În cazul în care noua locuință este evaluată între 400.000 și 600.000 euro, scutirea maximă (de 20.000 euro), va continua să fie valabilă. Casa trebuie să fie o clădire nouă, iar solicitanții trebuie să contracteze un credit ipotecar de cel puțin 80% din prețul de cumpărare. Această schemă se va derula până la sfârșitul anului 2019;

Ø  Plafonul de exceptare de la plata impozitului pe venitul obținut din închirierea uneia sau mai multor camere din cadrul unei reședințe private a fost crescut de la 12.000 euro la 14.000 euro pentru 2017 și anii următori;

Ø  A fost crescută de la 75% la 80%, deducerea disponibilă pentru calificarea pentru plata dobânzilor la sumele de bani împrumutate pentru a achiziționa, a îmbunătăți sau a repara proprietăți rezidențiale de închiriat. Măsura se va aplica atât pentru ipotecile noi cât și celor existente.

Alte prevederi

Ø  Programul Stimulentele pentru Renovarea Casei care prevede reduceri de impozite pentru lucrările de construcţii şi reparaţii la casele de locuit şi proprietăţile de închiriat a fost extins până la 31 decembrie 2018.

Ø  Impozitul pe autovehiculele comerciale va fi simplificat şi redus, cu influenţe benefice asupra marilor transportatori care vor plăti o rata anuală redusă la 900 Euro pentru vehiculele de peste 12 tone.

Ø  Rata de retenție a dobânzii la depozit DIRT (Deposit Interest Retention Tax) va fi scăzută cu 2% în fiecare an, în următorii 4 ani, până când va ajunge la 33%;

Ø  Alocaţia pentru copii se menține la valoarea de 140 Euro.

Ø  Taţii vor avea, în continuare, dreptul la 2 săptămâni concediu de paternitate/an;

Ø  Concediul pentru îngrijirea copiilor pre-şcolari, între 3 şi 7 ani, se menține la 2 ani;

Ø  Asistenţa medicală gratuită pentru copii sub 6 ani va fi extinsă până la vârsta de 12 ani, cu acordul medicilor de familie.

Ø  Se va mentine impozitarea ajutorului de maternitate, introdusa de la 01 iulie 2013.

Ø  Impozitul de 41% asupra veniturilor din dobanzi bancare, introdus de la 1 ianuarie 2015, va fi mentinut in continuare.

Ø  Scutirile de impozite acordate pentru contractarea serviciilor private de asigurari de sanatate vor fi plafonate la limita de 4.000 euro/an per familie.

Data publicării: 10/01/2017
BPCE Dublin

Taguri: Irlanda, stiri, macroeconomie.



Bookmark and Share