Ţară Europa Europa de Sud
Turcia

Turcia

Factori importanţi

  • Fus orar: GMT+2, fara ora de vara
  • Limba oficială: Turca
  • Monedă: Lira turcă
  • Prefix telefonic: +90
  • GPD: 857,4 miliarde USD în 2016

Introducere

  • Turcia este a 17-a economie din lume si a 6-a din Europa, avand o rata medie de crestere de 5% in perioada 2012-2017. Turcia este membru al Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) din anul 1995 şi al Organizaţiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare (OCDE). În anul 1996, Acordul de Uniune vamală cu UE, după care a adoptat tariful vamal comun al UE (TARIC). Acordul prevede alinierea politicii tarifare în relaţiile cu ţările membre UE, ţările terţe şi cu ţările SGP. Turcia a semnat acorduri de comerţ liber cu tarile membre EFTA, Muntenegru, Albania, Israel, Macedonia, Croaţia, Bosnia – Herţegovina, Maroc, Autoritatea Palestiniană, Siria, Tunisia, Egipt, Georgia, Iordania şi continuă negocierile cu Liban, Insulele Feroe, Africa de Sud, Mexic, Chile şi Rep. Coreea. La comisia mixtă pe probleme de Uniune Vamală, Turcia a menţionat că încheierea de acorduri de comerţ liber cu Republica Coreea, India şi Canada prezintă unele riscuri. Turcia este parte a „Euro-Mediterranean Partnership”, care prevede stabilirea unei zone de comerţ liber în regiunea Mării Mediterane. Turcia dezvolta relaţii cu tarile islamice sub tutela Organizaţiei Islamice de Cooperare, in cadrul căreia deţine secretariatul general. În 1997, a semnat Acordul „Developing Eight Countries (D8), cu Iran, Nigeria, Bangladesh, Egipt, Indonezia, Malaiezia, Pakistan având ca obiectiv dezvoltarea cooperarii economice între ţările islamice. În septembrie 2010, a încheiat un Acord cu Siria, Iordania şi Liban pentru crearea unei zone ce comerţ liber (Mideast Free Trade Zone). Turcia promovează o politică susţinută pentru dezvoltarea relaţiilor economice si politice cu tarile turkofone şi islamice din Balcanii de Vest, zona Marii Caspice (Azerbaidjan, Georgia), Asia Centrală (Turkmenistan, Kazakhstan, Kîrgîstan, Tadjikistan, Uzbekistan), Orientul Mijlociu (Iran, Irak, Siria, Iordania, Liban şi Egipt) şi Africa.

Date generale

Turcia in cifre

Suprafata

780.580 kmp

Populatia

79.817.100 loc.

PIB/locuitor

25.776 dolari (2017e)

Import

198,6 miliarde USD

Moneda nationala

TRY (lira turceasca 3,7 USD – decembrie 2017)

Limba comerciala

Engleza

 

Importanta pietei
Turcia este a patra piaţă pentru UE şi al cincilea furnizor de produse. UE este cel mai important partener comercial pentru Turcia. Exporturile europene constau preponderant în echipamente şi mijloace de transport, produse chimice şi manufacturate. Structura importurilor este similară cu cea a exporturilor. Cadrul juridic al relatiilor comerciale cu tarile UE este reglementat prin Acordul de Uniune Vamala, semnat in 1995. Turcia este tara candidata la UE si beneficiaza de importante fonduri de la UE, in perioada de pregatire pentru aderare (IPA). Turcia este o punte de legatura intre Europa, Asia si Orientul Mijlociu, companiile turce avand acces şi importante relatii de afaceri pe pietele din Irak, Iran, Siria, Caucaz, Asia Centrala, Orientul Mijlociu si Africa.

Oportunitati

Turcia are o industrie moderna cu un potential de import, in valoare de 198 miliarde USD (2016, OMC).

In primele 50 de produse importate se numara mijloace de transport (vase, autovehicule, avioane), aparate electronice, echipamente electro-mecanice, minerale, otel si produse din acestea, titei, hartie si produse din hartie, cauciuc si produse plastice, farmaceutice, etc.

 

Important de stiut

Turcia este o piata complexa in continua schimbare care cere adaptabilitate si perseverenta. Exportatorii romani se pot confrunta pe acesta piata cu politici si uzante contradictorii, masuri de protejare a importului neconforme cu prevederile Acordului de Uniune Vamala (masuri administrative, standarde, certificate etc.) si lipsa de transparenta la adjudecarea licitatiilor sau la luarea deciziilor de import.

Cunoasterea reglementarilor si a modului de a face afaceri este foarte dificila fara sprijinul unui partener/reprezentant/agent local. Cele mai comune metode de intrare pe piata sunt:

 - angajarea unui reprezentant/agent local sau a unui distribuitor,

 - prezenta permanenta pe piata prin înfiinţarea unui birou de reprezentare (liaison office) si, pe masura cresterii exportului, a unei sucursale sau filiale.

Potrivit practicii locale, succesul afacerilor pe piata Turciei este conditionat si de construirea de relatii personale cu potentialii parteneri pentru stabilirea increderii si a intelegerii reciproce.

 

Republica Turcia -Fisa sintetica 2018




Bookmark and Share

21/02/2018 BPCE Ankara - actualizare conditii import animale vii in Turcia

BPCE Ankara - actualizare conditii import animale vii in Turcia

10/01/2018 BPCE Ankara - actualizare conditii export carne in Turcia

BPCE Ankara - actualizare conditii export carne in Turcia

Toate stirile »

05/01/2018 BPCE Ankara - programul manifestarilor expozitionale in Ankara in anul 2018

BPCE Ankara - programul manifestarilor expozitionale in Ankara in anul 2018

05/01/2018 BPCE Ankara - programul manifestarilor expozitionale in Turcia Centrala si Estica in anul 2018

BPCE Ankara - programul manifestarilor expozitionale in Turcia Centrala si Estica in anul 2018

26/01/2018 BPCE Ankara - Zilele de cooperare industrială în domeniul apărării și al industriei aerospațiale

BPCE Ankara - Zilele de cooperare industrială în domeniul apărării și al industriei aerospațiale

Toate evenimentele »